MiG-19
Mikojan-Gurjevič MiG-19 (v kódu NATO "Farmer") byl sovětský proudový stíhací letoun, kterým byla vyzbrojena od roku 1958 i Československá lidová armáda.
|
Vývoj
Vývoj proudového letounu, který by byl schopen překonat rychlost zvuku, byl v SSSR zahájen roku 1951. Na podkladě zadání vznikl prototyp stroje I-350, který se však ukázal jako neúspěšný. Další prototyp I-360 s dvěma motory AM-5 se ukázal jako perspektivní a tak první vzlet tohoto letounu se uskutečnil v roce 1952. To ovšem neznamenalo, že konstruktéři byli spokojeni, protože letoun byl značně nevyzrálý. Ve vývoji se dále pokračovalo a teprve až roku 1954 vzlétl pod označením SM-9 další prototyp, na jehož podkladě začala sériová výroba. Ani tento letoun, který od roku 1955 začal přicházet k sovětským leteckým jednotkám, nebyl ještě vyzrálý, a tak docházelo k dílčím změnám.
Verze letounu
- MiG-19S - základní typ letounu, byl vyráběn licenčně i v ČSSR (Aero Vodochody)
- MiG-19P - přepadové stíhačky s radiolokátorem, slabší výzbroj
- MiG-19PM - stíhačky s radiolokačně naváděnými protiletadlovými raketami RS-2U
- MiG-19R - průzkumný letoun
- MiG-19SV - odlehčený stíhací letoun s vyšším dostupem
- MiG-19UTI - dvoumístný cvičný letoun (pouze prototyp)
Hlavní technické údaje
MiG-19S
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,00 m
- Délka: 12,54 m
- Výška: 3,88 m
- Hmotnost prázdného letounu: 5660 kg
- Vzletová hmotnost: 7780 kg
- Maximální vzletová hmotnost : 8890 kg
- Nosná plocha: 25,0 m²
- Pohonná jednotka: 2× RD-9B
- Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
- Maximální rychlost: 1452 mk/h ve výšce 10 000 m
- Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 900 m
- Stoupavost u země: 115 m/s
- Maximální dolet: 1390 km
- Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2200 km
- Hlavňová výzbroj: 3× NR-30 ráže 30 mm
- Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)
MiG-19P
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,00 m
- Délka: 13,02 m
- Výška: 3,88 m
- Hmotnost prázdného letounu: 5468 kg
- Vzletová hmotnost: 8000 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 9100 kg
- Nosná plocha: 25,0 m²
- Pohonná jednotka: 2× RD-9B
- Tah motoru: 25,5 kN (s přídavným spalováním 31,9 kN)
- Maximální rychlost: 1445 km/h v 10 000 m
- Max. rychlost u země: 1180 km/h
- Max. dostup se zapnutou forsáží: 17 600 m
- Maximální dolet: 1474 km
- Maximální dolet s přídavnými nádržemi: 2318 km
- Hlavňová výzbroj: 2× NR-23 ráže 23 mm
- Raketová výzbroj: 2× raketnice V-5 (ráže 57 mm)
MiG-19 | |
Určení | proudový stíhací letoun |
---|---|
Výrobce | Mikojan-Gurjevič |
První let | 5. ledna 1954 |
Zařazen | březen 1955 |
Charakter | pár ještě létá |
Hlavní uživatel | SSSR Československo |
Vyrobeno | 2 172 (mimo Čínu) |