Fairey Swordfish
Fairey Swordfish | |
![]() Fairey Swordfish |
|
Určení | víceúčelový letoun torpédový bombardér |
---|---|
Výrobce | Fairey Aviation Company |
První let | 17. dubna 1934 |
Zařazen | 1935 |
Vyřazen | 1945 |
Hlavní uživatel | Velká Británie |
Vyrobeno | 2400 ks |

Fairey Swordfish byl britský palubní torpédový letoun užívaný ve druhé světové válce. Ač se jednalo o na první pohled archaický a zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi Bismarck, které skočilo jejím následným potopením.
|
Vývoj
Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech 1933 a 1934. Na jaře roku 1935 byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 - 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést torpédo o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením.
Bojové užití
Po vypuknutí 2. světové války roku 1939 ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna 1940 a zasáhly u Trondheimu německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu 1941 účastí při potopení bitevní lodě Bismarck a v únoru 1942 útokem na německé válečné lodě Scharnhorst, Gneisenau a Prinz Eugen. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v Atlantiku i na lodních trasách do SSSR.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 3 (pilot, pozorovatel, radista-střelec)
- Rozpětí: 13,87 m
- Délka: 10,87 m
- Výška: 3,75 m
- Nosná plocha: 56,40 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 1905 kg
- Vzletová hmotnost: 3410 kg
- Pohonná jednotka: 1 × devítiválcový hvězdicový, vzduchem chlazený motor Bristol Pegasus IIIM3
- Výkon pohonné jednotky: 750 k (550 kW), resp. Pegasus 30 s max výkonem 820 k (603 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 245 km/h
- Dostup: 3260 m
- Dolet: 878–1657 km